Product placement: jak zrobić to dobrze?

Product placement: jak zrobić to dobrze?

Coraz częściej słyszymy, że konsumenci uodporniają się na wszelkiego typu reklamy na nośnikach BTL, ale także ATL i digital. Ślepota banerowa, przełączanie kanałów podczas pasm reklamowych jest już swego rodzaju podświadomą reakcją użytkowników. Odpowiedzią na te zachowania miał być product placement. Dlaczego „miał być”, bo niestety nie zawsze wychodzi. Zatem jak robić dobrze?

  • 15.11.2016
  • 3 minuty

Idąc za definicją product placement – jest to niebezpośrednia reklama produktów lub usług, najczęściej osadzona w danym kontekście.

Product placement to niebezpośredniość

Kluczowe w tym przypadku jest zwiększenie świadomości marki, jednak w lokowaniu produktu nie powinno odbywać się to wprost. Często marki wykorzystują charakterystyczne cechy swoich produktów, które jednoznacznie kojarzą się marką, dzięki czemu, nazwa firmy nie musi paść wprost. Reklama taka jest mniej nachalna, jednak zostaje w pamięci odbiorcy. Za granicą jedną z najczęściej reklamowanych w ten sposób marek jest Apple. Jednym z przykładów jest lokowanie asystenta głosowego Siri w serialu Big Bang Theory:

Świeższym przykładem jest lokowanie przez Apple marki Beats By Dre w filmie Transformers 4:

 

W serialu House of Cards, prócz lokowania produktów Apple, znalazła się przestrzeń dla reklamy konsoli PlayStation:

 

To są przykłady zagraniczne, zaprzeczeniem tego jest polski rynek tego typu reklamy:

Product placement to kontekst

W powyższych reklamach możemy zidentyfikować kontekst użycia produktów w produkcjach zagranicznych jak i rodzimych, jednak ja widzę różnicę. Za granicą kontekst jest dopasowany do fabuły, rozmowy na temat product placement trwają jeszcze przed produkcją materiału, żeby określić w jakim stopniu produkt może być przydatny dla bohaterów. Łączą w te sposób markę z cechami osoby używającej produkt.W polskich produktach kontekst jest bardzo bezpośredni i raczej dostosowany do sytuacji, a niżeli do cech bohatera.

Na koniec podsyłam filmik prezentujący startup Mirriad, którego algorytm automatycznie generuje product placement.

 

Źródło zdjęcia wyróżnionego: http://wiadomosci.onet.pl/25-lat-wolnosci-czyli-styczen-1989-dzien-po-dniu/7elzr