
Obecnie funkcjonuje kilka pokoleń konsumentów. Nie będzie więc zaskoczeniem, że te generacje różnią się między sobą w zakresie postaw, wartości i zachowań. Każde pokolenie dorastało w innych okresach rozwoju technologicznego, stąd też kanały dotarcia i komunikacja z nimi są różne. Jak zatem dotrzeć do najmłodszego pokolenia – Zetek?
Zetki to najmłodsza grupa obecna na rynku. Różne źródła podają, że obejmuje ona osoby urodzone po 1995-1997 lub nawet po 2000 roku. Jedno jest pewne – już od najmłodszych lat mają do czynienia z technologią. Wychowali się w dobie powszechnej dostępności Internetu, który nie ma przed nimi tajemnic. Nic więc dziwnego, że obecnie większość kilkulatków nie ma problemu z obsługą urządzeń typu smart. Dorastają w cyfrowym otoczeniu i więcej czasu spędzają on- niż offline.
Pokolenie Z jest również nazywane pokoleniem C (od ang. connected, czyli podłączony). Cechuje ich niecierpliwość. Nie lubią zwlekać, domagają się szybkich działań i natychmiastowych rozwiązań. Ponadto charakteryzuje ich multitasking – są w stanie robić kilka czynności jednocześnie. Mogą w tym samym czasie prowadzić z kimś rozmowę, odpowiadać na wiadomość lub oglądać serial. Jednak przez wielozadaniowość nie potrafią usiedzieć długo w jednym miejscu i skupić się na jednej rzeczy. Trudno jest przyciągnąć ich uwagę, gdyż miewają problemy z koncentracją.
Photo by Kipras Štreimikis on Unsplash
Pokolenie Z jest stale podłączone do sieci. Ludzie z tej generacji tworzą społeczności i komunikują się wewnątrz niej. Są również pokoleniem twórców. Tworzą różne treści od filmów po grafiki. Prowadzą fanpage, blogi i coraz częściej vlogi. Są konsumentami i odbiorcami treści audiowizualnych. Zetki są także pokoleniem gotowym na zmiany i żądnym ich.
Przykucie ich uwagi jest nie lada wyzwaniem. Zalewani ogromną ilością informacji łatwo się rozpraszają i szybko nudzą. Komunikują się za pomocą skrótów, emoji i innych obrazów. Serwowane im treści powinny być inspirujące i angażujące, przystępne w formie, a także atrakcyjne wizualnie. Warto postawić na obrazy – kolorowe grafiki, przejrzyste i krótkie treści. Ma być zwięźle i na temat! Generacja Z to świadomi konsumenci. Sprawdzają recenzje i rekomendacje produktów w źródłach, które oceniają jako wiarygodne. Korzystają z poleceń influencerów, którzy mają spory wpływ na podejmowane przez nich decyzje. Aktualnie influencerzy stają się autorytetami dla młodego pokolenia, więc powinni kojarzyć się z prawdziwością i z wartościami, za którymi młody człowiek będzie chciał podążać.
Photo by Saulo Mohana on Unsplash
Tak jak poprzednie pokolenia, Zetki również obecne są na Facebooku, Instagramie oraz YouTubie. Jednak coraz chętniej wybierają TikToka, który pozwala na publikowanie i oglądanie krótkich treści wideo. Ośmiosekundowy klip jest idealnym sposobem dotarcia do pokolenia, które przez nadmiar bodźców i informacji szybko się dekoncentruje. Należy mieć na uwadze, że skoro osoby generacji Z praktycznie nie rozstają się ze smartfonami czy tabletami, marka powinna być dostępna z poziomu mobilnego np. mieć mobilną wersję strony internetowej. Warto tworzyć angażujące treści pozwalające na współtworzenie i uczestnictwo. Dla młodych ważna jest też identyfikacja. Istotne są emocje i wartości, z którymi mogą się utożsamiać i na ich podstawie tworzyć swój własny, wyróżniający się na tle innych, wizerunek.
Mogłoby się wydawać, że pokolenie Z jest niedoświadczone. Fakt – są to ludzie młodzi, jednak ich zaawansowanie technologiczne przewyższa pozostałe generacje. Wbrew pozorom są świadomymi konsumentami, oczekującymi szybkiego przekazu i natychmiastowych efektów. Zaczynają się już pojawiać na rynku pracy, dlatego pracodawcy powinni się też dostosować do ich wymagań. Niestraszna jest im praca zdalna, a zmiany w otoczeniu są wręcz pożądane. Ważny będzie dla nich ciągły rozwój, który nie pozwoli im zastygnąć w miejscu.