Działania z influencerami i mikro-influencerami. Jak przeprowadzić skuteczne kampanie z liderami opinii.

Działania z influencerami i mikro-influencerami. Jak przeprowadzić skuteczne kampanie z liderami opinii.

Marketing internetowy to dziś core wszystkich działań promocyjnych dla małych oraz światowych brandów. Marki prześcigają się w pomysłach na najbardziej efektywne, efektowne i jednocześnie ekonomiczne oraz wiarygodne dotarcie do klienta. Co jest idealnym połączeniem wszystkich tych cech? Współpraca z liderami opinii – influencerami.

  • 22.11.2019
  • 5 minut

Jednym z najsilniejszych trendów marketingowych i jednocześnie największych driverów zakupowych, od dawien dawna, był marketing rekomendacji. Polecenia rodziny, znajomych czy osób o wysokim autorytecie społecznym tj. lekarzy, nauczycieli czy specjalistów z konkretnych dziedzin były i są najbardziej wiarygodnym źródłem czerpania informacji o produktach czy usługach. Jednocześnie są one też najbardziej korzystnym źródłem dla samej marki – bardzo często wiążą się z pozytywnym doświadczeniem pozakupowym, dzięki czemu budują tak ważną lojalność konsumenta wobec marki lub produktu.

Właśnie dlatego media społecznościowe są dziś jednym z największych przyjaciół marketingowców. Użytkownicy Facbeooka i Instagrama samodzielnie wybrali najbardziej wiarygodnych liderów opinii – osoby, które z początku bezstronnie i przede wszystkim bezpłatnie promowały produkty i wskazywały kierunki rozwoju, podkreślając potrzeby konsumentów. Dziś to w znacznym stopniu media społecznościowe kształtują potrzebę, a często także rynek.

Współpraca z influencerami to dziś doskonały sposób na budowanie, zmianę czy podtrzymanie wizerunku, wprowadzenie nowego produktu oraz zachęcenia do odwiedzenia konkretnych i wartościowych miejsc, wyselekcjonowanych z natłoku różnych sklepów, restauracji czy hoteli.

Jak rozpocząć współpracę z influencerem?

Podstawą jest postawienie przed sobą konkretnego celu, zapytanie siebie lub klienta jaki ma być skutek podjętej współpracy? Nie zawsze decydując się na współpracę z influencerem musimy bowiem kierować się jego zasięgami – czasem to współpraca z mikro-influencerami może okazać się bardziej skuteczna. W zależności od tego czy promocja dotyczy lokalnego biznesu czy wprowadzenia na rynek ogólnopolski produktu, warto zdefiniować sobie oczekiwania, które każdy z liderów opinii może wypełnić w zróżnicowany sposób.

Przed rozpoczęciem współpracy

Po określeniu celu naszych działań, warto zawęzić sobie potrzeby i wybrać konkretne osoby, które pasują do profilu firmy, grupy docelowej i  sposobu komunikacji całych działań marketingowych.W tym celu pomocne okażą się nie tylko rankingi najbardziej wpływowych influencerów, ale także mniejsze narzędzia, które regulują wielokanałową współpracę chociażby z mikro influencerami. Platformy takie jak indahash czy WhitePress świetnie się do tego sprawdzą.

W dalszych krokach należy sprawdzić wiarygodność wybranych kont. Aby upewnić się, że nasz influencer nie jest tzw. ‘fakem’ należy zwrócić uwagę na kilka czynników:

  • czy jego konto zostało zweryfikowane przez Instagram? Wskazuje na to niebieski znaczek obok nazwy profilu.
  • czy zaangażowanie pod wpisami jest prawdziwe? Kiedy liczba obserwujących profil jest bardzo wysoka (100-200K), a liczba komentarzy i serduszek pod postami wynosi zaledwie kilka tysięcy, mamy prawo podejrzewać, że część kont to niekatywne fejki, wykorzystane jedynie do podbicia statystyk.
  • influencer score – to wskaźnik pokazujący wiarygodność danego użytkownika – można zapoznać się z nim za pomocą różnych platform – m.in. Hype Auditor czy InfluencerFree.

Kwestie prawne

Wszystkie działania z influencerami powinny być zabezpieczone konkretną formą umowy, która regulować powinna: 

  • zakres, 
  • szczegółowe wymagania (ilość postów, zdjęć, materiałów wideo w relacjach, warianty product placementu) 
  • wysokość wynagrodzenia (lub wartość produktów przesłanych do współpracy barterowej), 
  • czas współpracy (poparty szczegółowym harmonogramem publikacji – najlepiej w formie załącznika do umowy), 
  • formę i czas dostarczenia materiałów do akceptu,
  • możliwość lub brak współpracy z firmami konkurencyjnymi podczas świadczenia usług na rzecz reprezentowanego przez nas podmiotu,
  • ewentualne kary umowne wynikające z opóźnień, 
  • możliwość eksploatacyjne materiałów, które stworzone zostały podczas współpracy, miejsca publikacji i ewentualnych dalszych repostów
  • zapisy regulujące kwestie związane z prawami autorskimi.

Wszystkie z tych zapisów działają z korzyścią i chronią interesy obu stron, jednocześnie regulując styl i formę współpracy. Dzięki takim zabiegom zapobiegamy dalszym niedopatrzeniom, pominięciu terminów czy promocji dwóch konkurencyjnych marek na jednym kanale, a także mamy możliwość wpływu na treść publikowanych materiałów.

Podsumowując, by osiągnąć sukces we współpracy  influencerami należy określić jasno cel współpracy, określić grupę docelową do której pragniemy dotrzeć i zweryfikować jakie konto ma najwięcej przedstawicieli danego segmentu, do których chcemy dotrzeć. Często we współpracę warto zaangażować więcej niż jednego influencera lub pokusić się o współpracę z wieloma mniejszymi (mikro-influencerami). Następnie należy zweryfikować jakościowych ruch na wybranych kontach, a na ostatnim etapie zabezpieczyć prawnie interesy obu stron – tak by podczas realizacji zlecenia uniknąć negatywnych doświadczeń, które mogłyby wpłynąć na jakość świadczonych usług. 

Jeśli chcecie przeprowadzić akcję z influencerami, ale poszukujecie osób, które posiadają doświadczenie w branży napiszcie do nas! Z pewnością uda nam się odpowiednio rozplanować schemat takiej współpracy!