Doświadczenia pozakupowe Klienta cz.1

Doświadczenia pozakupowe Klienta cz.1

Nie da się ukryć, że jesteśmy społeczeństwem konsumpcyjnym. Codziennie konsumujemy miliony treści, które dostarcza nam Internet. Kupujemy produkty bez wychodzenia z domu, przez telefon, tablet, czy komputer. Sami również dostarczamy miliony treści, które docierają do różnych społeczności – bliższych i kompletnie nam nieznanych.

  • Aleksandra Kietrys
  • 13.08.2019
  • 4 minuty

Już co drugi polski Internauta dokonuje zakupu przez Internet co najmniej raz w tygodniu (fajny raport znajdziecie TU). Obecnie to najwygodniejsza forma zakupu, która jest coraz bardziej dostosowana do potrzeb Klientów. Marki dwoją się i troją, aby sprostać oczekiwaniom swoich Klientów i ich utrzymać przy sobie jak najdłużej. Zwłaszcza, że to oni będą generować przypływ nowych Klientów, którzy z kolei przyprowadzą kolejnych. 

Brunetka trzymająca kartę kredytową z laptopem na kolanach

Na całe szczęście, spore grono specjalistów poświęca się dziedzinie e-commerce, dzięki czemu jej popularność wzrasta z dnia na dzień, a Klienci mogą się cieszyć intuicyjnymi platformami, które ułatwiają im przejście całej drogi zakupowej. Zanim dojdziemy do omawiania zagadnień doświadczeń pozakupowych Klientów, musimy przejść całą ścieżkę efektywnej platformy sprzedażowej od początku.

Dobrze to przemyśl! User Experience.

Projektując serwis internetowy, który oferuje sprzedaż produktów lub usług, musimy mieć na uwadze odpowiednie cechy, które pozwolą naszym potencjalnym Klientom poruszać się po nim bezproblemowo, a tym samym – dokonywać zakupu w sposób jak najbardziej intuicyjny. I tu właśnie wkracza UX – User Experience. Jego głównym założeniem jest usuwanie przeszkód, które mogą zapobiec finalizacji zamówienia, a także zredukowanie wymaganych od klienta czynności. W skrócie – jest to projektowanie drogi prowadzącej do zakupu, która ma być najprostsza i najwygodniejsza, bez względu na to, czy jest przekraczana przez mobile czy desktop. 

To już się dzieje! Consumer Journey.

Wyobraźmy sobie sytuację, w której Klient już dotarł do naszego serwisu i właśnie przygląda się naszej bogatej ofercie, a nawet rozważa zakup produktu. Teraz UWAGA, to właśnie ten MOMENT, który dla marki stanowi być, albo nie być.

czerwona karta kredytowa, laptop, zakupy online

Wiemy już, że nasz Klient przeszedł jakąś drogę i właśnie dotarł do punktu, w którym zaczęła się rozwidlać, a kierunkowskaz przed rozwidleniem wskazuje wyłącznie na dwie opcje: kupić i nie kupić.

To moment, w którym to MY musimy zatrzymać go na dłużej, spowodować, że skręci słusznie za kierunkowskazem z napisem „kupić” i dalej po sfinalizowaniu transakcji zechce zostać z nami jeszcze dłużej. Dlaczego? Bo to właśnie jego doświadczenia pozakupowe, którymi podzieli się z innymi, w różnych obszarach Internetu, będą prowadzić następnych Klientów tą samą drogą w kierunku zakupu, a więc zysku dla naszej firmy. 

Więcej o samym Customer Journey znajdziecie w naszym artykule.

Laptop płaszcz zakupy online

A po zakupie? Consumer Journey Loop.

Consumer Journey Loop, to ścieżka, jaką pokonuje Klient w relacji z marką. Jej poszczególne etapy (w dużym skrócie) to: świadomość, rozważanie zakupu, zakup, doświadczenia pozakupowe i lojalność. 

Zaprojektujmy taką sytuację: Klient dokonał zakupu, a więc kilka etapów Consumer Journey Loop już za nami. Przyciągnęliśmy jego uwagę, przeszliśmy przez etap rozważania z wynikiem pozytywnym, zakup już dokonany… i teraz przed nami otwierają się drzwi do ogromnych możliwości – czas na doświadczenia pozakupowe, o których opowiemy Wam w drugiej części artykułu.

 

Jeżeli spodobał Ci się ten artykuł i chcesz podzielić się swoją opinią, napisz do autora:
a.kietrys@skivak.pl