
Bez wątpienia, obok kalendarza Pirelli, kalendarz marki Lavazza jest jednym z najbardziej pożądanych kolekcjonerskich obiektów. I nie bez przyczyny! Co roku publikacja wywołuje ciekawość i podekscytowanie, nie tylko wśród fanów kawy. Jakie są tego powody?
Pierwszy kalendarz Lavazza ukazał się w 1993 roku. W środku znalazły się zdjęcia autorstwa Helmuta Newtona – niemiecko-australijskiego fotografa mody, który zasłynął przede wszystkim fotografiami kobiecych aktów. Od pierwszego wydania było więc jasne, że obok tego kalendarza nie będzie można przejść obojętnie.
Z tego tekstu dowiesz się więcej o:
Newton obrał sobie cel przekazanie za pomocą obiektywu pasji, jaka wiąże się z aktem picia kawy. Fotografie do kalendarza w 1993 i 1994 roku wykonane były w Paryżu oraz Monte Carlo. Pierwsze dwa wydania utrzymane w autorskim stylu Newtona – przedstawiały pożądanie, erotyzm oraz namiętność, z jaką kawa Lavazza chciała być wtedy utożsamiana.
Źródło: http://www.lavazza.com/en/lavazza-world/company/history/1993.html
Przez pierwsze dziewięć lat zdjęcia w kalendarzu Lavazza były czarno-białe. W 2002 roku po raz pierwszy zdecydowano się jednak na użycie kolorowych fotografii. Za nowy format i styl kalendarza odpowiedzialny był David LaChapelle – fotograf znany jako „mistrz współczesnej fotografii pop art”.
Źródło: http://www.lavazza.com/pl/coffee-passion/photography/calendars/
1/365 to kalendarz Lavazza na 2013 rok. Nie był to jednak tradycyjny kalendarz drukowany, 1/365 był kalendarzem-wideo. Jego tytuł pokazywał, że przebieg całego roku może zostać ujęty w jednym momencie, a jeden moment (dzień lub miesiąc) może scharakteryzować cały rok. 1/365 powstał jako kolaż zdjęć i materiałów wideo nadesłanych przez użytkowników kanadyjskiego portalu alive.com Alive to zarówno internetowy serwis (alive.com) jaki i drukowany magazyn (alive magazine). W obu tych formatach czytelnicy mogą odnaleźć informacje z takich kategorii jak jedzenie, rodzina lifestyle, fitness oraz zdrowie.
W 2014 roku na fotografiach kalendarza Lavazza główną rolę odegrali szefowie kuchni. Opowieść, którą chciał przedstawić autor portretów – Martin Schoeller to opowieść „o inspiracji i o kawie”. Praca z jedzeniem oraz podejście ludzi do tworzenia smaków było w tym kalendarzu motywem przewodnim.
Źródło: http://calendar2014.lavazza.com/
W 2015 roku Steve McCurry wspólnie z organizacją Slow Food rozpoczął prace nad nowym projektem kalendarza Lavazza. Głównym motywem nowego formatu miało być ukazanie „magii łączącej człowieka z naturą”. The Earth Defenders z ang. „Obrońcy ziemi” był tytułem dla kalendarza Lavazza w 2015. Tytuł ten szybko stał się także wyznacznikiem dla głównej idei przyszłych kalendarzy i tym samym otworzył pierwszą część tworzącej się trylogii.
Źródło: http://www.lavazza.in/in/lavazza-world/photography/calendars/
„Z ojca na syna” to tytuł drugiego kalendarza Lavazza wchodzącego w skład trylogii The Earth Defenders. Na fotografiach starano się umieścić współczesnych bohaterów, czyli ojców, którzy przekazują swoim synom wiedzę i technikę pracy, miłość do każdej sadzonki kawy oraz szacunek dla tradycji i otaczającej ich przyrody.
Źródło: http://calendar2016.lavazza.com/
„Jesteśmy tym, czym żyjemy” to ostatni akt trylogii The Earth Defenders. Zdjęcia także w tej edycji przedstawiają łączność natury z człowiekiem. Fotograf Denis Rouvre w realizacji tegorocznego kalendarza wybrał się do Indii, Laosu, Wietnamu, Sri Lanki i Indonezji, aby w obiektywie aparatu uchwycić więzi, która łączy ziemię i ludzi.
Źródło: http://calendar2017.lavazza.com/
Kalendarz Lavazza stał się symbolem kreacji marki przez pryzmat fotografii. W pierwszych latach za pomocą zdjęć próbowano przedstawić cechy kawy Lavazza, jednak wraz z kolejnymi edycjami, kalendarz zmienił nieco swój styl. Modelki, znani szefowie kuchni i niecodzienne rekwizyty ustąpiły miejsca zwykłym-niezwykłym ludziom. Historia kawy Lavazza jest więc teraz pisana prostymi, ale i ważnymi emocjami.
Źródło zdjęcia wyróżnionego: http://www.lavazza.com/pl/coffee-passion/photography/calendars/
Jeżeli chcesz podzielić się swoją opinią lub chcesz stworzyć best print dla swojej marki, napisz do autora k.troszynski@skivak.pl