
Zauważyłeś niespodziewany odpływ użytkowników w statystykach swojej strony? Nie panikuj! Poznaj naszą checklistę 5 najważniejszych rzeczy, które należy sprawdzić, gdy wskaźniki ruchu na twojej stronie internetowej nie są zadowalające.
Od kogo? Od samego Google! Takie kary dzielimy na algorytmiczne, związane ze stosowaniem praktyk wbrew wytycznym Google, oraz manualne. Te drugie są nakładane ręcznie przez pracowników internetowego giganta za stosowanie niedozwolonych praktyk. W zależności od rodzaju kary, nasza strona może uzyskać spadek w rankingu od 10 do nawet 50%.
Gdzie to sprawdzić? Skorzystaj z Google Search Console i sprawdź powiadomienia. Kary najczęściej są nakładane za stosowanie treści, które są plagiatem (duplicate content) lub spamem. Jeżeli korzystasz z usług firmy zajmującej się pozycjonowaniem SEO – koniecznie zwróć im na to uwagę (i najlepiej już teraz zacznij szukać nowej firmy do współpracy 😉
Pomoże Ci to ustalić jaki rodzaj ruchu spadł na twojej stronie i dowiedzieć się, w które działania warto zainwestować by to naprawić. Przykładowo – jeśli jest to ruch direct, warto podjąć stosowne działania PR. Social – zwiększyć budżety reklamowe na platformach społecznościowych i zoptymalizować dotychczasowe kampanie.
Jeśli zauważyłeś, że spadł współczynnik ruchu na stronie pochodzący z odnośników ( referal ) – może w ostatnim czasie stało się coś, co sprawiło, że Twoja konkurencja jest chętniej cytowana? Zaktualizuj content na stronie, zintensyfikuj też jego udostępnienia w swoich kanałach społecznościowych (oczywiście w odświeżonej wersji). Sprawdź też, czy twoje treści nie zostały powielone na stronie, która zawiera dużo spamu. Warto wtedy zainterweniować i zadbać, by odnośnik do twojej witryny zniknął z takiej strony.
Warto przyjrzeć się praktykom, które na swoich stronach stosuje konkurencja. Być może publikując świeży, ciekawy content przejęła część użytkowników twojej witryny. Dobrze przeanalizować swoją strategię pod kątem podejmowanych przez nich działań i zaproponować swoim użytkownikom coś, co wyróżni nas na ich tle.
Czy w statystykach strony spadł odsetek użytkowników powracających na twoją stronę? To może być wina problemów z user experience. Google przywiązuje dużą wagę do tego, by strona była poprawnie zbudowana i intuicyjna dla jej potencjalnych użytkowników. Sprawdź, czy grafiki na stronie nie wymagają optymalizacji, przez co strona ładuje się zbyt długo, i zadbaj o nawigację i menu okruszkowe. Jeśli to nie pomoże – konieczna może być przebudowa wyglądu witryny.