
Skuteczna komunikacja na Instagramie to wyzwanie wielu marek, w tym tekście dowiecie się kto powinien mieć konto w tym serwisie, jak mówić do użytkowników by słuchali oraz jak wyróżnić się na tle konkurencji i prowadzić skuteczne działania promocyjno-wizerunkowe na Instagramie.
Instagram to doskonałe narzędzie marketingowe, które wspiera budowanie modnego i pożądanego wizerunku wśród jego użytkowników. Przed założeniem firmowego profilu należy jednak zastanowić się czy jest on odpowiednim źródłem dla promocji naszego produktu.
Z tego tekstu dowiesz się więcej o:
Najważniejszym aspektem budowania strategii marketingowej jest odpowiedź na pytanie kto jest naszą grupą docelową. Kiedy ustalimy już target możemy odpowiednio dopasować narzędzia wspierające promocję. Aktualnie, według danych PBI i Gemius, z Instagrama korzysta ponad 8 milionów Polaków. Aż 73 proc. z nich to kobiety. Platforma ta to idealny touchpoint dla marek modowych, makijażowych czy branży fit. Te od dawna traktują ją jako świetne miejsce do ekspozycji swoich produktów. Najbardziej zaniedbana grupą w obszarze Instagrama są mężczyźni – czyni ich to jednak bardzo atrakcyjną grupą odbiorczą dla marketerów.
Najszerzej reprezentowaną grupą są osoby w wieku od 13 do 35 lat.
Warto pamiętać o tym, że nie każda firma musi posiadać konto na Instagramie – obecność na każdej platformie społecznościowej w żadnym wypadku nie jest obowiązkowa. Analiza sytuacji wyjściowej przed rozpoczęciem działań zapewni nam nie tylko oszczędność czasu ale i pieniędzy na promocję – które można ulokować w inne, być może bardziej wartościowe, działania marketingowe.
Komunikacja marki na Instagramie musi być spójna – to z pewnością slogan, który już wcześniej słyszeliście. Co to jednak oznacza? Prawidłowo prowadzona komunikacja marki z jej klientami musi być jednorodna, a komunikat unitarny. Właśnie dlatego wszystkie z dostępnych narzędzi muszą realizować określoną dla nich rolę. Facebook, w zależności od sektora działań, coraz częściej staje się stroną wizytówkową, skąd użytkownicy czerpią podstawowe informacje o marce (kontakt, opinie użytkowników, asortyment, godziny pracy, menu). Instagram pełni natomiast rolę uzupełniającą. Kiedyś traktowany był jako miejsce do pokazania backstage’u z profesjonalnych działań firmy. Dziś to miejsce, w którym możemy zaprezentować kreatywność, klimat i ducha marki. To medium bardzo estetyczne, które może doskonale sprzedawać (sCommerce i eCommerce), ale także budować świadomość na temat brandu.
Książkowo zbudowana strategia komunikacji na Instagramie powinna składać się z dogłębnej analizy SWOT, analizy konkurencji, opisania grup docelowych i przykładowych person, które są najbardziej typowymi przedstawicielami naszych grup. Dalej nie wolno zapomnieć o odpowiednim języku komunikacji dla naszych użytkowników oraz stworzeniu jednorodnej linii komunikacji, charakterystycznej dla konkretnej marki.
Jeśli masz problemy z jednoznacznym zidentyfikowaniem któregoś z powyższych aspektów daj nam znać! Pomożemy Ci stworzyć profil, który nie tylko mówi, ale także wchodzi w dialog i sprzedaje!
Komunikacja w mediach społecznościowych charakteryzuje się zwięzłością. Długie posty, zwłaszcza te publikowane na stronach firmowych, nie są chętnie czytane przez użytkowników. Właśnie dlatego krótkie, a przede wszystkich chwytliwe copy to klucz do sukcesu.
Warto sprawdzić jakim slangiem posługują się nasi klienci. Skrócenie dystansu z marką i nawiązanie aktywnego kontaktu może nastąpić właśnie wtedy kiedy staniemy się dla użytkowników kompanem do rozmowy, który nadaje z nimi na tych samych falach. Sukces influencerów wynika przede wszystkim z ich bliskości użytkownikom.
Użytkownicy Instagrama widzieli już prawie wszystko 😉 Ciężko jest ich zaskoczyć, właśnie dlatego materiały, które będziesz publikować muszą być unikalne i charakterystyczne dla Twojego brandu. Tylko unikalny i jednorodny content będzie angażujący dla użytkowników. Czym charakteryzuje się unikalność? To przede wszystkim materiały tworzone wyłącznie do tego medium. Platforma ta rozwija się dość dynamicznie, a najważniejszą cechą publikacji jest aktualność. Posty na feedzie muszą mieć swoją wyjątkową stylistykę i charakteryzować się spójnością nie tylko w komunikacji całej marki, ale także wzajemnej korespondencji.
Przy tworzeniu angażującego contentu nie wolno zamykać się także na możliwości, które zapewnia nam sama platforma. Wszelkie nowości wprowadzane przez serwis będą bowiem wyżej premiowane zasięgiem, by zachęcić użytkowników do korzystania z ich możliwości. Tym oto sposobem użytkownicy zakochali się w instaStories oraz wszystkich ich funkcjonalnościach. Ankiety, quizy czy gify – nie bójmy się ich, a bezpłatnie zbudują zaangażowanie i zasięg.
Wsparcie płatną promocją to tylko jedno z rozwiązań na zbudowanie zaangażowanej i lojalnej marce społeczności. W celu nawiązania kontaktu z grupą docelową warto wyjść z aktywną komunikacją w ich stronę. Bieżące komentowanie ich zdjęć, a także zdjęć ich ulubionych liderów opinii to klucz do zwiększenia świadomości na temat brandu, a także pokazania wyjątkowego charakteru danej firmy. W dobie wszechobecnych botów warto jednak stawiać na jakość komunikatu, a nie ilość. Chcąc aktywnie komunikować się z użytkownikami stańcie się partnerami i najlepszymi przyjaciółmi swoich klientów, sprawdzajcie ważne wydarzenia z ich życia i nie bójcie się obserwować na bieżąco ich profili. Takie działania to niestety rzadkość, która jednakowoż jest bardzo doceniania przez użytkowników platform społecznościowych.
Wszystkie z mediów społecznościowych mają wspólne cele: zwiększać świadomość, budować wizerunek, sprzedawać produkt lub usługę. Każde z nich realizuje je w różny sposób, jednak działają one dla siebie na zasadzie wsparcia. Wzajemna komunikacja odsyłająca do innych mediów to podstawa w skutecznych działań. Jeśli większe zaangażowanie chciałbyś uzyskać na YouTubie skorzystaj z medium, które to zaangażowanie ma na satysfakcjonującym poziomie i odeślij użytkowników z niego do konkretnego kanału. Konto na Instagramie promuj na Facebooku, a aktualny konkurs na YouTubie na Facebooku i Instagramie. Pamiętaj o tym by marka mówiła jednym głosem, przy wykorzystaniu wszystkich dostępnych narzędzi.