
W lataniu kryje się jakaś magia… Nie bez powodu nasi przodkowie z sentymentem obserwowali ptaki, latami bezskutecznie próbując wzbić się w niebo. Latanie to metaforyczne przekraczanie granic, a dreszczyk emocji, który odczuwamy w momencie, gdy samolot wzbija się ponad linię chmur, trudno opisać słowami… Szczyptę magii towarzyszącej lotom odnaleźć można w kampaniach marketingowych linii lotniczych. Sprawdźmy zatem jak marketing radzi sobie w chmurach!
Lotnisko to nie tylko miejsce, z którego możemy dostać się do tysięcy destynacji na całym świecie. To przede wszystkim miejsce o ogromnym ładunku emocjonalnym. Jest świadkiem spełnionych marzeń podróżników, osiągniętych celów, rozstań i powrotów, łez szczęścia podczas długo wyczekiwanych powitań i ostatnich uśmiechów na pożegnanie… O tym, że marketing kocha emocje nie trzeba chyba nikomu przypominać. Nic więc dziwnego, że to właśnie one stały się inspiracją dla wielu wyjątkowych kampanii przygotowanych dla linii lotniczych. Jedne wzruszają, inne bawią, jednak bezsprzecznie łączy je jedno – wszystkie dążą do tego, by wzbudzić w widzach głęboko skrywane uczucia.
Jeśli chodzi o wzbudzanie emocji, kampanie marketingowe tureckich linii lotniczych zdecydowanie wiodą prym. Nie inaczej jest w przypadku spotu Turkish Airlines zatytułowanego „Sen”. Główną rolę odgrywa w niej czwórka uroczych urwisów. Dzieci, które całymi dniami obserwują przecinające niebo samoloty, decydują się na stworzenie mini lądowiska. Po cichu liczą, że w ten sposób skłonią pilota maszyny do wylądowania… Choć pierwsze próby kończą się fiaskiem, kreatywne dzieci nie rezygnują… Ciekawi was, jak skończyły się ich dążenia? Obejrzyjcie reklamę – warto! Niech za świadectwo posłuży Wam informacja, że produkcja wylądowała w zestawieniu 10 najlepszych kampanii w historii tureckiej reklamy!
Pomysłowością – połączoną z wysmakowaną grą na emocjach widza – wykazali się także twórcy reklamy video dla norweskich linii lotniczych Widerøe. Tu, podobnie jak w przypadku kampanii Turkish Airlines, również uwidacznia się wspomniana wcześniej szczypta magii – i to dosłownie! Widz nie obserwuje wspaniałych widoków z okien samolotu, poznaje natomiast pewną magiczną sztuczkę, która sprawia, że na niebie pojawia się samolot… Dodajmy do tego jeszcze piękny norweski krajobraz oraz rewelacyjny podkład muzyczny w postaci piosenki „Youth” w wykonaniu zespołu Daughter i… aż chce się wciskać „replay” jeszcze raz i jeszcze raz…
Jak udowodnić klientowi, że Ci na nim zależy? Linie lotnicze SN Brussels Airlines mają na to sposób! Motto firmy brzmi „Działamy dla Ciebie z pasją” – i to właśnie ono stało się motywem przewodnim sympatycznego video, w którym personel lotniska spontanicznie porzuca swoje obowiązki służbowe, by przekazać jednemu z pasażerów radosną nowinę. Nie przeszkadza im w tym nawet fakt, że samolot, w którym siedzi mężczyzna, oderwał się już od ziemi! Pomysłowi pracownicy linii lotniczej zbierają się na pasie startowym, formując wiadomość dla pasażera o treści „Panie Smith, to chłopiec“, którą ten odczytuje spoglądając z okna samolotu.
Co ciekawe, powyższa reklama ma swoją kontynuację. Główne role odegrali w niej ci sami aktorzy. Tym razem motywem przewodnim stały się urodziny chłopca, o którego przyjściu na świat pracownicy pomysłowo informowali ojca w stworzonej 15 lat temu kampanii.
W kolejnej serii spotów Turkish Airlines ponownie wykorzystuje emocje – lecz tym razem sportowe! Linie lotnicze stworzyły kampanię reklamową, w której główne role odgrywają piłkarz Lionel Messi i koszykarz Kobe Bryant. Spoty reklamowe opierają się na wzajemnej rywalizacji pomiędzy sportowcami. W pierwszym gwiazdy walczą o uwagę małego kibica na pokładzie samolotu, by ostatecznie przegrać z deserem podanym przez stewardessę. W drugim – o to, kto zrobi lepsze selfie z wyjątkowego kraju, oczywiście podróżując z Turkish Airlines. Humorystyczna konwencja i zaangażowanie do produkcji dwóch spośród najgorętszych nazwisk sportowego świata opłaciło się – reklamy z udziałem sportowców szybko stały się viralami, rozprzestrzeniając się w sieci z prędkością światła i zdobywając setki milionów wyświetleń.
„Niebo. Tu nie powinno być granic, a jedynie horyzonty” – mówi lektor, gdy przed oczami widza rozpościera się niebo pełne puszystych obłoków. Taką sekwencją rozpoczyna się świetny spot reklamowy linii lotniczych Qatar Airways, który przekonuje, że w podróżowaniu nie ma czegoś takiego jak granice, a same podróże czynią nas ludźmi, budują nasze doświadczenia i wiedzę. „Jako linie lotnicze nie wierzymy w ograniczenia – wierzymy natomiast w łączenie ludzi. Dzięki temu świat jest lepszy” – czy jest tu ktoś, kto po takich słowach nie ma ochoty, by wskoczyć na pokład samolotu Qatar Airways?
Kanadyjskie linie lotnicze WestJet słyną ze świątecznych akcji, w których obdarowują swoich klientów. Szczególną popularnością cieszy się kampania „Świąteczny cud” przeprowadzonej w 2013 roku. Pasażerowie, którzy w wirtualnych kioskach na lotniskach w Hamilton i Toronto zeskanowali swoje karty pokładowe, mieli okazję porozmawiać ze Świętym Mikołajem Nickiem, który pytał ich o to, co chcieliby znaleźć pod choinką. Zarówno dzieci, jak i dorośli chętnie mówili o swoich wymarzonych podarkach – nie spodziewali się jednak, że WestJet rzeczywiście ich nimi obdaruje! Paczki czekały na nich podczas odbioru bagażu, a radości z wymarzonych prezentów nie było końca.
A zatem – czy samoloty spełniają marzenia? Odpowiedź brzmi: bezsprzecznie! Zaprezentowane powyżej spoty stanowią na to niezbity dowód. Co więcej, linie lotnicze umożliwiają nie tylko realizację snów o podróżach do najdalszych zakątków świata. Pozwalają także urzeczywistnić te o wiele bardziej prozaiczne marzenia: bajka na dobranoc przeczytana przez tatę od tygodni będącego w podróży służbowej, święta z najbliższymi czy choćby krótkie spotkanie z ukochaną osobą na co dzień mieszkającą po drugiej stronie globu. A wszystko to doprawione szczyptą magii…
Źródło zdjęcia wyróżnionego: http://bit.ly/2tWPair
Jeżeli spodobał Ci się ten artykuł i chcesz podzielić się swoją opinią, napisz do autorki a.wudarska@skivak.pl