
Dobry tekst SEO, to taki, który nie wygląda na tekst zoptymalizowany; zawiera frazy kluczowe w rozsądnych ilościach, trafnie wybranych i dobrze rozmieszczonych, przez co wysoko pozycjonuje stronę, jednocześnie zawierając rzetelną treść, czyli szanuje czytelnika – potencjalnego odbiorcę i klienta.
Żaden tekst, niezależenie czy jest SEO czy nie, nie będzie tekstem profesjonalnym i użytecznym, jeśli nie będzie zawierał istotnych dla czytelnika informacji. Rzetelny tekst zawiera treść, która jest odpowiedzią na pytanie, którego szuka użytkownik, a informacja jest przekazana prostym, zrozumiałym językiem.
W dobrym SEO nie powinny być zbyt szczegółowe ani zbyt ogólne. Jeśli tworzymy tekst np. o urodzie i pielęgnacji skóry po lecie, wybieramy skonkretyzowane frazy, takie jak: „regeneracja po lecie”, „usuwanie przebarwień po lecie”. Umieszczamy je rozsądnie w każdym akapicie, wystarczy 3 – 4 na cały tekst. Dbamy, żeby tekst nie brzmiał jak nieudolnie przetłumaczony z innego języka i w uzasadnionych przypadkach możemy te frazy odmieniać (narzędzia wyszukiwarek coraz lepiej radzą sobie z odmianą wyszukiwanych fraz).
Potencjalny odbiorca, czytelnik artykułu zamieszczonego w intrenecie, „skanuje” tekst, czyli nie wczytuje się w długi ciąg zdań, ale go przegląda pod względem własnych potrzeb, dlatego tekst SEO powinien być podzielony. Prawidłowo napisany optymalizowany artykuł musi zawierać chwytliwy i ciekawy tytuł oraz podtytuł, które wyraźnie i rzeczowo wskazują na treść materiału. Poniżej powinny znajdować się akapity opatrzone śródtytułami, które wskazują na zawartość treści poszczególnych fragmentów (np. tekst na 4 tys. znaków powinien mieć co najmniej 4 akapity z tytułami).
Oprócz tytułu, jest najważniejszą częścią tekstu. Musi być nie tylko krótki (2 – 3 zdania), ale powinien zawierać w sobie treść, która, raz – zachęci do przeczytania całości, dwa – streści i w skondensowany sposób opowie o zawartości niżej zawartego tekstu. Tak skonstruowany lead będzie skanowany zarówno przez wyszukiwarkę pod kątek SEO, jak i przez czytelnika.
Pomijając prawne aspekty plagiatowania tekstu, powtarzanie tych samych zdań czy wyrażeń nudzi czytelnika, dlatego warto zadbać, żeby artykuł był interesujący i jak najbardziej skoncentrowany na wartościach merytorycznych. Unikać należy skomplikowanego języka branżowego (chyba że tekst ma być naukowy), który jest dla przeciętnego „poszukiwacza informacji” niezrozumiały i zniechęcający, a skupić się należy na właściwym, prostym, ale rzetelnym przedstawieniu tematu.