Odpowiedź marek na pandemię koronawirusa

Odpowiedź marek na pandemię koronawirusa

Historia niejednokrotnie pokazała, że w obliczu katastrofy ludzie na całym świecie jednoczą się i niosą sobie wzajemną bezinteresowną pomoc. Działają ponad podziałami, a podejmowane przez nich kroki wpływają na wspólne dobro. Wszystko po to, aby dodawać sobie otuchy w czasie kryzysu, a po jego zakończeniu móc wspólnie wrócić do normalności.

  • Ewa Guzek
  • 30.04.2020
  • 5 minut

Coca-cola

Koncern Coca-Cola zdecydował o wstrzymaniu wszystkich działań promocyjnych i marketingowych marek ze swojego portfolio (Coca-Cola, Sprite, Fanta, soki Cappy, Kropla Beskidu) od początku kwietnia do odwołania. Coca-Cola jest jednym z największych reklamodawców na świecie. Eksperci z zakresu brandingu jednogłośnie twierdzą, że tymczasowy brak reklam marki nie wpłynie na odbiorców. Ze sklepów nie znikną bowiem standy, lodówki dalej będą sygnowane logo marki, a na półkach pozostaną butelki i puszki. Środki, które miały być wykorzystane na działania marketingowe, zostaną przeznaczone na pomoc w walce z koronawirusem. Co więcej, Coca-Cola przekazała wodę i inne napoje wszystkim szpitalom zakaźnym w Polsce.

oświadczenie coca cola, biały napis na czerwonym tle, tytuł: to nasza wspólna sprawa

Źródło: Coca-Cola Polska

Orange

Podczas gdy rząd rekomenduje zostanie w domach i ograniczenie swoich aktywności na zewnątrz, Orange wyciąga do swoich klientów pomocną dłoń i proponuje coś, co może im się przydać w czasie narodowej kwarantanny. To darmowy pakiet 10 GB Internetu mający ułatwić kontakt z bliskimi. Ponadto dla umilenia czasu spędzanego w domu Orange dało dostęp do ponad 40 kanałów z Pakietu Komfortowego. Co więcej, operator wprowadził darmową dostawę kurierską umów telekomunikacyjnych.

brunet z brodą ubrany w szarą koszulkę i dżinsową koszulę opiera się o parapet dużego okna, w ręce trzyma telefon, obok leży kaktus

Photo by Thom Holmes on Unsplash

L’Oréal

Grupa L’Oréal włącza się do działań w walce z koronawirusem poprzez europejski program solidarnościowy. Kosmetyczny gigant rozpoczął produkcję środków do dezynfekcji rąk, które później trafiły do francuskich i europejskich organów służby zdrowia. Marka La Roche-Posay – zależna od koncernu L’Oréal – wyposaża w środki dezynfekujące wszystkie partnerskie szpitale, domy opieki, a także apteki. Natomiast Garnier, który również jest podmiotem należącym do L’Oréal, dostarczy bezpłatne środki dezynfekujące europejskim firmom zajmującymi się dystrybucją żywności. Fundacja L’Oréal przekazała 1 milion euro partnerskim organizacjom non-profit pomagającym osobom w potrzebie. Co więcej, L’Oréal zawiesi płatności przedsiębiorstwom należącym do sieci ich dystrybucji do czasu ich wznowienia działalności gospodarczej.
Dział produktów profesjonalnych L’Oréal Polska zdecydował o wsparciu salonów fryzjerskich oraz stylistów fryzur. Na Facebooku powstała otwarta grupa „L’Oréal Wspiera Fryzjera”, na której fryzjerzy z całej Polski dzielą się informacjami. Tematy poruszane w grupie dotyczą m.in. księgowości, prawa i wiedzy biznesowej. Ponadto eksperci z grupy pomagają salonom w ułożeniu strategii, by mogły one wrócić do normalności.

McDonald’s

McDonald’s jest partnerem strategicznym akcji #WzywamyPosiłki. W ramach akcji do pracowników wybranych szpitali dostarczane są darmowe posiłki. Ciepłe McZestawy Mocy trafiły m.in. do placówek w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu. Dostawy jedzenia odbywają się bezkontaktowy i z pomocą operatorów McDelivery i wolontariuszy. Brazylijski oddział firmy postanowił przerobić logotyp. Charakterystyczne dla marki „M” zostało rozdzielone na dwa osobne łuki. Opublikowana grafika towarzyszył podpis: „Rozdzieleni na chwilę po to, by już zawsze mogli być razem.” Internauci zarzucili firmie, że wykorzystują czas pandemii do własnego marketingu. Po fali krytyki oddział McDonald’s zdecydował się na usunięcie grafiki i opublikowanie przeprosin.
Logotyp McDonald’s to nie jedyny, który przeszedł czasową zmianę. Słoweński grafik Jure Tovrljan w odpowiedzi na pandemię przerobił logotypy światowych marek. Również logotyp Starbucksa przeszedł małą transformację. Artysta zakrył słynnej syrence usta maseczką.

Posted by McDonald’s on Thursday, March 19, 2020

 

Nike

Marka promuje w mediach społecznościowych social distancing. Tak brzmi ich komunikat: „Jeśli kiedykolwiek marzyłeś o grze dla milionów ludzi na całym świecie, teraz jest Twoja szansa. Graj w zamknięciu, graj dla świata”. Marka dała również bezpłatny dostęp do aplikacji Nike Training Club w wersji premium, w której na użytkowników czeka ponad 190 treningów stworzonych przez trenerów.

Volkswagen

Jeden z większych koncernów samochodowych postanowił odpowiedzieć na pandemię zmianą logotypu. Volkswagen stworzył nową wersję logotypu oraz wideo, w którym elementy oddalają się od siebie. Akcja ta miała promować zalecenie WHO do zachowania bezpieczniej odległości między ludźmi, w celu ochrony przed zarażeniem. Ponadto marki należące do Volkswagena zaczęły produkcję elementów osłon ochronnych na twarz w technologii druku 3D. Firma przekazała też kilka tysięcy rękawiczek i kombinezonów lakierniczych oraz wodę i kremy do rąk do poznańskiego szpitala.

 

Kliknij i przeczytaj więcej o działaniach CSR Skivak i jego partnerów!